dinsdag 25 januari 2011

Zoete wortelsalade



Degene die mijn blog regelmatig leest, weet dat ik in november naar Marrakech ben geweest. Bij Souk Cuisine volgde mijn zus en ik een workshop Marokkaans koken.  Erg leuk en heel erg lekker.
En hoewel ik een hele zwik kruiden mee terug had genomen, bij thuiskomst direct 2 boeken over de marokkaanse keuken kocht en vastbesloten was om alle gerechten nog eens na te maken is het er nog niet van gekomen. Shame on me!

Hier in ieder geval een van de receptjes:  "zoete wortelsalade" (om nog een beetje in het peenthema van vorige week te blijven....)

Nodig:
  • 1 kg wortels
  • 3 knoflookteentjes, ongepeld
  • 1/2 el verse peterselie, zeer fijn gehakt
  • 1/2 el verse koriander, zeer fijn gehakt
  • 1/2 tl paprikapoeder
  • 1/2 tl. kaneel
  • 1/2 tl. gemalen komijn
  • 4 tl. suiker
  • 2 el. azijn
  • 2 el. olijfolie
  • 1/2 tl. zout

Bereiding

Schrap de wortels en snijd in de lengte doormidden. Verwijder de kern (rotklusje....)
Snijd de de wortels in gelijke stukken. Kook ze in water met zout en de knoflookteentjes gaar.
Prak de knoflook fijn (zonder het velletje...) en meng met de specerijen, suiker, verse kruiden, azijn en olijfolie.
Meng met de wortels.
Serveer koud!

Andere marokkaanse salades en marokkaanse gerechten vind je in het kookboek "de traditionele Marokkaanse keuken" van Ghillie Basan.

2 opmerkingen:

Caroline zei

Awel, ik heb ooit op 'Couleur Café' bij een Marokkaans (of was het Libanees?) kraampje zo'n zoete worteltjes gegeten, en die waren héérlijk! Ik ben sindsdien op zoek naar het recept, maar nog niet gevonden... Misschien is het dit wel? Ik zal het in ieder geval eens uitproberen. Bedankt voor het recept!
Wat bedoel je trouwens met de kern eruit halen? Is dat dat ronde stukje? En hoe doe je dat dan? Overlangs in 4 snijden, en dan het midden er schuin uitsnijden (zoals bij een ananas), of moet je echt helemaal met de ronding meegaan? Thx!

'sjoep zei

Hoi Caroline. Dat is inderdaad de beste methode. Ik vraag me overigens af of het niet weghalen van de kern heel veel invloed zal hebben op de smaak...
In Marokko koken ze de worteltjes echt goed gaar, dan nemen ze de dressing extra goed op.
Veel succes!