dinsdag 12 oktober 2010

Pasta met aubergine

Afgelopen maandag weer eens deze heerlijke pasta met aubergine gemaakt. Ik weet dat niet iedereen van deze groente houd, maar ik ben er gek op!


Nodig (2 personen)
  • 1 pak verse spaghetti
  • 1 grote aubergine
  • 1 gedroogd chilipepertje
  • 1 pakje Grand Italia Soffrito
  • 200 ml slagroom
  • olijfolie
  • zout
  • zwarte peper
  • kaneel
  • bolletje mozarella
  • handje geroosterde pijnboompitjes
  • handvol verse basilicum

Bereiding
  • Snijd de aubergine in dobbelsteentjes
  • Bestrooi met peper en zout en besprenkel met olijfolie (de blokjes moeten aan alle kanten een beetje bedekt zijn met olijfolie, maar en niet in "zwemmen"
  • Bak de aubergineblokjes. Schep af en toe om, maar niet te vaak, want ze mogen zeker wel kleur krijgen.
  • Voeg het verkruimelde pepertje toe
  • Voeg naar smaak zout en zwarte peper toe
  • Bestrooi de bovenkant van de blokjes met kaneel. 
  • Schep alles nog eens goed om en bak het geheel nog even. Zorg ervoor dat de blokjes goed gaar zijn. Een paar niet gare blokjes kunnen de hele smaak bederven (bitter!).
  • Voeg zoveel Soffrito toe dat de blokjes helemaal onder staan
  • Voeg de room toe
  • Laat de saus nog op laag vuur pruttelen totdat deze de juiste dikte heeft
  • Schep in een diep bord de pasta met een flinke schep saus.
  • Strooi er pijnboompitjes, gescheurde blaadjes basilicum en stukjes mozarella over (pas aan tafel meng je het door elkaar.....)
  • Beetje zwarte peper en wat olijfolie en klaar!

2 opmerkingen:

Caroline zei

Klinkt heel goed! Ga ik eens proberen. Alleen de sofrito ken ik niet: ik maak dat soms wel eens zelf, maar heb het nog nooit in de winkel zien staan. Is dat dan een bokaaltje met de sofrito in of kruiden?
Merci :)

'sjoep zei

Hoi Caroline! Leuk dat je een reactie hebt achter gelaten
De soffrito die ik gebruik zit in een pakje van het merk Grand Italia. Het is eigenlijk passata (basis tomatensaus) maar deze is al wat meer op smaak gebracht.