donderdag 16 september 2010

Nog meer tomaten!

Veel te lang geleden dat ik hier iets heb geschreven..... Gewoon te druk gehad met allerlei andere leuke dingen. O.a. een hele leuke week met de kinderen in Parijs! Met alle uitspraken en belevenissen van die kleine hummelkes in de grote stad kan ik nog heel wat blogjes vullen, maar dat komt later, want er werd mij verzocht om weer eens wat kookinspiratie! En dat doe ik dan natuurlijk braaf.
Na de Panzanella van vorige keer weer een receptje met tomaten. Doen we net of het nog een heel klein beetje zomer is. Vanaf volgende week gaan we over op wat stevigere kost!

 

 

Tomatentaart

Nodig
  • 6 plakjes deeg voor hartige taart (diepvries), ontdooid
  • 2 eetlepels crème fraîche
  • 2 eetlepels Dijon mosterd
  • 3 takjes tijm
  • 2 flinke handen vol geraspte kaas (pecorino, parmezaan, gruyere...)
  • 8-10 tasty tom tomaten, in dikke plakken
  • 2 eetlepels olijfolie extra vierge
Bereiding
  • Ingevette quichevorm bekleden met deeg, deeg aan randen goed aandrukken.
  • Crème fraîche en mosterd door elkaar roeren en over taartbodem uitstrijken.
  • Kaas erover strooien
  • Tijmblaadjes van takjes rissen en zout en peper naar smaak erover strooien.
  • Tomaten dakpansgewijs in cirkels in vorm leggen.
  • Met zout en peper bestrooien en olie erover druppelen.
  • Taart 1 richel onder midden van oven schuiven en in 25-35 min. goudbruin en gaar bakken. Laten afkoelen tot lauwwarm.
Deze taart is erg lekker als lunchgerecht. Of als bijgerecht bij de warme maaltijd met bijvoorbeeld een salade van rucola en fijn geneden venkel en engelse worstjes.

2 opmerkingen:

noeks zei

gelukkig, kan ik weer wat anders eten! Al zal ik snel over moeten gaan stappen om junkfood...

stamp-r zei

we hebben het al 2 keer gegeten en inmiddels is het recept de wijde wereld in....t is begonnen met mn neef