dinsdag 13 juli 2010

Kip en Slaai!

Vandaag maakte  ik heerlijk malse kippenboutjes met daarbij een griekse salade en geroosterde aardappeltjes.




De kippenboutjes heb ik een aantal uren laten marineren in een mengsel van citroensap (van 1 citroen), citroenrasp, 6 el olijfolie, tijm en knoflook en daarna in een  (licht ingevette) voorverwarmde braadslede op ongeveer 200 graden in een minuut of 45 gaar en goudbruin geroosterd.
Als je wil kun je de bouten bedekken met dunne schuifjes citroen.  De citroenschijfjes krijgen in de oven een heel aparte smaak. Je kunt heel gemakkelijk controleren of je kippetje gaar is.
Prik met een sateprikker in het dikste gedeelte. Als het vocht dat eruitkomt helder is, is het vlees gaar.

De aardappeltjes kun je in in dezelfde braadslede bakken als de kip. Je kunt ze eventueel ook in een aparte schaal of op de bakplaat bakken. Verwarm deze dan ook voor (paar eetlepels olie erbij).
Gebruik vastkokende aardappels zoals Nicola, Roseval of Opperdoezer Ronde.
Snijd de aardappelen in grove stukken ( niet schillen!) en kook ze een minuut of 8 voor.
De aardappels moeten nog stevig zijn.  Giet de aardappelen af, laat ze droogstomen en schud ze met de deksel op de pan even goed om, zodat ze een wat rul oppervlak krijgen. Hierdoor worden ze extra knapperig. De aardappeltjes bij de kip of apart in ongeveer 40 minuten goudbruin bakken.
Af en toe omscheppen. (die van mij hadden er net iets te lang in gezeten, daardoor wat bruiner dan de bedoeling, maar evengoed erg lekker....)

De griekse salade maakte ik naar het recept van Tessa Kiros uit het boek " De smaak van mijn herrinering"

Nodig:
  • 1 komkommer in halve schuifjes
  • 2 rijpe tomaten in kleine parten
  • 2 stengels bleekselderij in plakjes
  • 180 gram olijven
  • 1 kleine ui in dunne ringen
  • handvol veldsla
  • handvol koriander
  • 150 gram feta
  • dressing van olie, azijn en knoflook (125 ml. olie, 2 el azijn, teentje knoflook)
Bereiding:
  • Meng alle ingredienten in een grote schaal
  • Verkruimel de feta over de salade
  • Giet dressing erover
  • Breng eventueel nog op smaak met zout en peper

1 opmerking:

NoeKs blogt... zei

weet jij dat door jouw inspiratie ik ook nog eens een echt kokkin word??
de meloen feta salade heb ik al een paar keer gemaakt, te lekker!