dinsdag 20 juli 2010

Broodje courgette

Dinsdag begint zo langzamerhand  'sjoeps vaste receptendag te worden. Dan ben ik namelijk vrij en heb ik de tijd om receptjes te zoeken, inkopen te doen en lekker uitgebreid te koken.

Vandaag was ik alleen, dus geen man om te verblijden met een uitgebreid maal en te lui om naar de supermarkt te gaan. Dan maar wat improviseren....hou ik wel van.......creatief met kurk!

In de voorraadkast vond ik een blik reuzenbonen (waarom ik die op voorraad houd???) en een vlugge blik in de koelkast leverde op:

* feta
* bosje koriander
en
* een courgette

Daar kon ik wel wat mee.
Zeker toen ik achter in het keukenkast nog een zakje walnoten en, tot mijn grote vreugde, ook nog een half ongesneden brood van gisteren tegenkwam.
Even denken, even googlen en het avondmaal voor me, myself and I werd: Toast met hummus van reuzenbonen en gegrilde courgette. Hieronder het (uit de losse pols) recept.


stiekem al een hapje genomen.....

  • Reuzenbonen uit laten lekken en samen met wat gemalen komijn, peper, zout en olijfolie tot een hummus pureren
  • In een pan een gehakt teentje knoflook in flinke hoeveelheid olijfolie verwarmen.
  • Fijngehakte koriander met deze knoflookolie (de knoflook zelf niet gebruiken....te overheersend) en eventueel extra olie in een blender mengen.  
  • Courgette met kaasschaaf over de lengte in dunne plakken snijden. Bestrooien met zout en peper.
  • Grilpan licht invetten (of de plakken courgette) en heet laten worden.
  • Courgette in de grilpan aan weerskanten grillen
  • Eventueel een deel van de overgebleven knoflook door de hummus mengen. Beetje limoen of citroensap erdoor en eventueel nog een draai met de chilipepermolen.
  • Walnoten hakken
  • Brood in dikke plakken snijden en in toaster of oven roosteren
  • Brood ruim besmeren met de hummus en daarop de plakken courgette
  • Strooi er wat gehakte walnoot en verbrokkelde feta overheen en besprenkel het geheel met de koriander olie!

Geen opmerkingen: